Друк
22.10.2019

Укрзалізниця підтримує імплементацію завдань Президента України та Уряду щодо лібералізації ринку тяги, — Андрій Рязанцев

Укрзалізниця підтримує імплементацію завдань Президента України і Кабінету Міністрів України щодо лібералізації ринку тяги. Про це повідомив директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

 

За словами Андрія Рязанцева, підрозділи Укрзалізниці вже готуються до запровадження приватної тяги, адже перші пілотні проекти, передбачені Міністерством інфраструктури України, мають бути запроваджені до кінця 2019 року. Тож на часі – обговорення способів імплементації, часу і графіка впровадження  приватної тяги на українських коліях.

«Сьогодні вже не стоїть питання: «Бути чи не бути приватній тязі?». Наразі потрібно вирішувати, яку приватну тягу ми хочемо бачити на ринку, хто має бути перевізником. Потрібно визначити коло потенційних гравців на цьому ринку й те, які законодавчі акти для цього необхідно ухвалити», — зазначив Андрій Рязанцев.

Він також зауважив, що запровадження приватної тяги не дасть швидкого поліпшення в усіх напрямках діяльності Укрзалізниці. На його думку, потрібно визначити абсолютно нову систему координат та сформулювати чіткі та правильні підходи для роботи в нових умовах. «Сьогодні Укрзалізниця, з одного боку, визначена державою як корпорація, що має забезпечити прибутки, а з іншого боку, — має передати частину своїх функцій іншим гравцям. Водночас ми маємо почути думку учасників ринку, які мають бажання та можливості взяти участь у запровадженні ринку приватної тяги на українській залізниці», — зазначив Андрій Рязанцев.

Свою позицію щодо лібералізації ринку тяги висловили представники бізнесу під час круглого столу «Приватна тяга – нові правила гри», що відбувся днями у Києві. Зокрема, на думку президента ОП «Укрметалургпром» Олександра Каленкова, для відкриття приватної тяги необхідно оновлювати локомотиви, що потребує мільярдних інвестицій. Також потрібно визначити, яка інфраструктура залишиться в Укрзалізниці, щоб вона була прибутковою. Він вважає, що для запровадження приватної тяги потрібно спочатку реалізувати пілотні проекти, а вже потім сформувати чіткий графік імплементації ініціатив, визначених законодавством.

Директор з розвитку бізнесу компанії «Лемтранс» Дмитро Демидович зазначив, що альтернативи відкритому ліберальному ринку тяги сьогодні немає. Водночас, на його думку, лібералізація ринку тяги – це не тільки можливості, а й певні ризики. Вони пов’язані, зокрема, з технологічними особливостями організації перевезень, шириною колії, формуванням конкуренції на ринку, яка перезавантажить систему взаємовідносин між перевізниками, вантажовласниками та державою. Зі свого боку в компанії готові взяти участь в експерименті із запровадження приватної тяги на окремій дільниці Придніпровської залізниці протяжністю 250 км, де здійснюються перевезення вугілля. Передбачається, що приватною тягою вантажі на цій дільниці доставлятимуться до місця призначення за 5 днів, а не за 8 днів, як сьогодні. 

Менеджер із логістики Ferrexpo  Віталій Олійник повідомив, що у Ferrexpo давно готові до приватної тяги. Водночас компанія не розглядає власні локомотиви як інструмент, на якому можна заробляти й отримувати якусь дохідну частину. Ferrexpo має свої електровози й тепловози та планує приватну тягу використовувати виключно для власних перевезень у своєму рухомому складі. Віталій Олійник також зауважив, що потрібен порядок допуску приватних локомотивів на колії загального користування.

Технічний директор ТОВ «Українська локомотивобудівна компанія» Володимир Крот зазначив, що сьогодні на ринку залізничних перевезень не вистачає тепловозів, електровозів та маневрових локомотивів. На його думку, потрібна універсальна тяга, яка здатна працювати на різних маршрутах. Зі свого боку компанія планує купувати нові локомотиви та виходити на ринок залізничних перевезень. Володимир Крот також переконаний, що сьогодні потрібні не експерименти із запровадженням приватної тяги для окремих перевезень, а створення на законодавчому рівні чітких та однакових для усіх учасників правил гри.