Друк
24.07.2019

Закликаємо Мінінфраструктури та інші відомства усунути атавізми — тарифні класи вантажів, — Євген Кравцов

АТ «Укрзалізниця» в черговий раз направило до Мінінфраструктури пропозиції щодо скорочення номенклатури вантажів позакласної групи та зближення тарифних класів. У компанії сподіваються, що ці пропозиції нарешті будуть винесені на обговорення. Про це повідомив на своїй сторінці голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов.

 

 «Що важче: тонна залізної руди чи тонна металопрокату? Питання безглузде, але не для нас. Ми працюємо в умовах, коли тариф на перевезення залежить від класу вантажу, а не від витрат на перевезення. Подекуди ця різниця може бути десь на 40% меншою, ніж середній тариф. Один з таких фантастичних прикладів: той же щебінь ми возимо за 76 грн за тону, а чорні метали - десь втричі дорожче. Так, компанія дотує приватний бізнес різними преференціями. І є велике бажання таку благодійну акцію, врешті решт, припинити.», — написав голова правління Укрзалізниці.

На думку Євгена Кравцова, у компанії сподіваються, що профільне міністерство нарешті почне діалог із запровадження пропозицій Укрзалізниці з усунення атавізмів у тарифоутворенні, щоб створити для різних вантажовласників рівні та конкурентні умови: «Щоб почати (хоча б поетапно) наводити лад у тарифній політиці, потрібне просто бажання Міністерства інфраструктури та низки державних структур ліквідувати цей атавізм і дати ринку чесні й рівні умови. Оплата має бути за собівартість перевезення, а не за те, який вантаж веземо. Це питання, на жаль, не в компетенції Укрзалізниці. Ми можемо ініціювати такий діалог, і наших таких звернень з десяток точно набереться».

Зокрема, останніми пропозиціми передбачалося перенести мінбудматеріали, шлаки, золу, сіль, концентрат мінеральний «Галіт» до вантажів 1-го тарифного класу та перенести деякі вантажі 1-го тарифного класу до вантажів 2-го тарифного класу. Ці пропозиції направлені до Мінінфраструктури.

Нагадаємо, що розподіл вантажів за тарифними класами запроваджений у 1997 році постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.1997 № 605 «Про заходи щодо поліпшення діяльності залізниць України у 1997 році». Іншими словами, постанова визначила порядок, за яким встановлюються тарифи на перевезення вантажів з урахуванням фактору платоспроможності за родом вантажу, а не за врахуванням витрат перевізника на організацію перевізного процесу. Основною метою цієї постанови було суттєве зниження тарифів на перевезення низьковартісних вантажів, наприклад залізорудної сировини.

У 1997 році тарифи на низьковартістні вантажі були на 28,1 % нижчими, ніж середній рівень, для вантажів 1-го тарифного класу — на 20 % нижче середнього рівня, а для вантажів 3-го тарифного класу (з урахуванням металопродукції та нафтопродуктів) — на 23,9 % вищими середнього рівня. На сьогодні диспропорція між рівнями тарифних класів постійно збільшується.

Разом з тим тарифи на перевезення вантажів у межах України та пов’язані з ними послуги регулюються державою, зокрема, затверджуються наказами Мінінфраструктури за погодженням з Мінекономрозвитку та Мінфіном з подальшою реєстрацією в Мін’юсті.