Друк
20.06.2019

Критична зношеність понад 90% приміських поїздів обертається їх загорянням у дорозі та потребує для оновлення державного фінансування, – Андрій Рязанцев

Укрзалізниця закликає народних депутатів внести зміни до Закону України «Про Державний бюджет» і виділити вже в цьому році перевізнику 7,1 млрд грн на оновлення приміського рухомого складу. Наразі Укрзалізниця як ніколи потребує підтримки держави, адже зношеність приміських поїздів кричуща, їх обладнання загорається просто на ходу. Такі випадки на шляху прямування стають все частішими. Про це повідомив директор з розвитку бізнесу АТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

 

За отримані кошти компанія могла б придбати понад 15 нових 10-вагонних електричок. «Джерелами фінансування, наприклад, частково можуть бути видатки з дорожнього фонду, оскільки частина його коштів цього року через пізній початок робіт та тендерних процедур не буде освоєна. У той же час Укрзалізниця щороку сплачує близько 3,5 млрд грн акцизу з пального, фактично фінансуючи автошляхи», – зазначив Андрій Рязанцев.  

За його словами, питання виділення коштів з держбюджету для пасажирського сектору Укрзалізниці вже розглядалося на засіданнях підкомітетів бюджетного комітету Верховної Ради України, але, на жаль, рішення так і не було прийняте. «Укрзалізниця занепокоєна відсутністю реакції від державних органів влади та конструктивного діалогу. У той же час замовниками послуг на перевезення пасажирів фактично є державні та місцеві органи влади, їх фінансовий внесок у оновлення пасажирського залізничного рухомого складу є економічно доцільним і обґрунтованим законодавчо», – наголосив директор з розвитку бізнесу.

Наразі приміський залізничний парк вже на піку зношеності: дизель-поїзди – на 97,2%, електропоїзди – на 87,5%. Найстаріший дизель-поїзд збудований у 1967 році, а електропоїзд – у 1960 р. Попри те, що приміський рухомий склад проходить підготовку до рейсів у депо, піддається поточним і позаплановим ремонтам, від збоїв у роботі вузлів та загоряння обладнання це не страхує, оскільки стан парку вимагає глобального оновлення, а не «латання дірок».

Один із таких випадків стався 18 червня 2019 року на станції Вільнянськ у Запорізькій області. Поїзд №6535 Вільнянськ – Пришиб через перегорання високовольтних вставок довелося відмінити й відновлювати контактну мережу. Пасажирів було відправлено іншим графіковим поїздом. Ще аналогічний випадок стався 7 червня цього року на Волині поблизу станції Маневичі. Через раптове загоряння головки дизеля в одному з вагонів дизель-поїзда № 6394 Ковель – Сарни довелося відчепити цей вагон, евакуювати пасажирів до інших вагонів, повернути поїзд на станцію та скасувати рейс. На щастя, ні пасажири, ні персонал не постраждали. Вагон потребує ремонту, цей рухомий склад 1977 року побудови.

Укрзалізниця занепокоєна цією загрозливою для безпеки руху та для пасажирів ситуацією й наголошує на потребі для заміни критично застарілого парку фінансування з боку державного та місцевих бюджетів. Це передбачено діючим Законом України «Про залізничний транспорт» і не виконується вже 28 років.

Внутрішніх ресурсів компанії недостатньо для оновлення приміського парку в тих обсягах, що накопичувалися роками. Наприклад, у 2019 році Укрзалізниці доведеться сплатити 4,2 млрд грн земельного податку, що в 3,5 разу більше сплаченої суми за 2018 р. У ситуації, коли Укрзалізниця вже має вищий рівень податкового навантаження, ніж середній по країні, на 20-25 %, на 2019 р. Верховна Рада України додатково навантажила залізницю збільшенням коефіцієнту зі сплати земельного податку з 0,25 до 1.

Нагадаємо, Укрзалізниця звернулася до Верховної Ради та Кабінету Міністрів України з проханням виділити 7,1 млрд гривень у рамках державної підтримки залізничних перевезень. По-перше, бюджетні кошти повинні виділятися відповідно до статей 9 і 10 Закону України «Про залізничний транспорт». По-друге, вищевказана сума – це фактично компенсація перевізнику понесених Укрзалізницею витрат на забезпечення пасажирських перевезень у попередні роки. Зокрема, 4,9 млрд гривень становлять капітальні витрати на пасажирські перевезення, які забезпечила Укрзалізниця у 2016-2018 роках, а 2,2 млрд – недоотримана компенсація за перевезення пільгових категорій пасажирів за такий самий період.