Друк
22.08.2016

Якщо місцеві бюджети не почнуть виділяти кошти, замінити зношені приміські поїзди буде нічим

Зношеність моторвагонного рухомого складу, що використовується для приміських перевезень пасажирів, сягає критичної межі. Роками з місцевих бюджетів не виділялися кошти для закупівлі нових електро-та дизель-поїздів для приміського сектору, як це прописано у Законі України «Про залізничний транспорт», та не поверталися перевізнику в повному обсязі кошти за перевезення пільговиків. Як наслідок, нині електропоїзди зношені на 85%, дизель-поїзди – 99%, рейкові автобуси – понад 18%.

 

Залізничники намагаються максимально відреагувати на попит пасажирів, але критичне старіння парку приміського сектору перевезень змушує зменшувати кількість рейсів та використовувати повністю замортизований рухомий склад і не дозволяє підвищити якість перевезень до сучасних вимог. Так, 182 електропоїзда та 139 дизель-поїздів повинні б списатися, але вони працюють з перевищенням норм,  встановлених виробником.

За усі роки незалежності України не виконувалося положення статті 10 закону України «Про залізничний транспорт», згідно з яким приміський рухомий склад повинен придбаватися із залученням коштів місцевих бюджетів.

Ще більше загострює ситуацію регулярне невідшкодування національному перевізнику коштів у повному обсязі за перевезення пільгових категорій пасажирів. Так, з 2012 року галузі залізничного транспорту не повернули за перевезення пільговиків у приміському сполученні майже 1 млрд. грн.! Вже у першому півріччі 2016 року місцеві бюджети заборгували перед ПАТ «Укрзалізниця» понад 200 млн. грн.

 

Зі свого боку, ПАТ «Укрзалізниця» веде постійний діалог із місцевою владою в усіх регіонах України, що мають компенсувати кошти за перевезення пільговиків, але на жаль, залізничні перевезення фінансуються за залишковим принципом. Наприклад, у 2016 році місцева влада Дніпропетровської області компенсувала лише 0,3% від необхідного. Лише Новомосковська районна адміністрація та Дніпропетровський район Дніпропетровської області частково розрахувалася із залізничним перевізником, решта – ні. Одеська область, незважаючи на призначення додаткових трьох пар поїздів на літній період для перевезення відпочиваючих, що у свою чергу сприяє економічному розвитку регіону, зовсім не розраховується з ПАТ «Укрзалізниця».

Дещо краще справи із компенсацією у Запорізької області – 34% за рахунок виплат Енергодарської та Запорізької місцевих адміністрацій. Інші районні та місцеві адміністрації Запорізької області із залізничним перевізником у цьому році не розраховувалися зовсім. Хоча часто суми компенсацій незначні, як для районних бюджетів, наприклад Покровська районна адміністрація Запорізької області винна перевізнику 11 тис. грн., але не поспішає розраховуватися за перевезення пільговиків.

Поки що залізничникам вдається організовувати перевезення пасажирів у приміському секторі, але зважаючи на стан парку та неготовність місцевих влад компенсувати перевезення пільговиків, вже у майбутньому кількість приміських поїздів може скоротитися.