Друк
14.11.2012

Укрзалізниця: для задоволення потреб пасажирів у якісних та доступних перевезеннях необхідно державне фінансування програми оновлення пасажирського рухомого складу

У результаті систематичного невиділення коштів з Державного бюджету України на оновлення пасажирського рухомого складу, можливості залізниці до перевезення пасажирів (без оновлення пасажирського парку) впродовж найближчих п’яти років скоротяться з 60,5 млн до 40 млн пасажирів.

За прогнозами спеціалістів залізничного транспорту загальна потреба України у перевезенні пасажирів залізничним транспортом (крім приміського сполучення) складає близько 60,5 млн чол. на рік. При цьому потенційний обсяг перевезень пасажирів з урахуванням наявного парку пасажирських вагонів без його оновлення та з урахуванням списання (крім приміського сполучення) зменшиться у 2013 на 200 тис. чол., у 2014 – на 4,9 млн чол., у 2015 – на 3,1 млн чол., у 2016 – на 4,3 млн чол. та у 2017 – на 1,2 млн чол. Таким чином потенційний обсяг перевезень пасажирів з урахуванням наявного парку пасажирських вагонів без його оновлення та з урахуванням списання складатиме: у 2012 р. – 54,0 млн чол., 2013 р. – 53,8 млн чол.,  2014 р. – 48,9 млн чол., 2015 р – 45,8 млн чол., 2016 – 41,5 млн чол. та 2017 р. – 40,3 млн чол.

Державна адміністрація залізничного транспорту цілком усвідомлює потреби населення у залізничних перевезеннях, тому відповідні програми державного фінансування потрібні, в першу чергу,  громадянам України, які прагнуть якісно і комфортно подорожувати залізничним транспортом за доступними цінами. Парк пасажирських вагонів, який дістався завізницям України у спадок від СРСР, невідворотно виходить з експлуатації.  Темпи старіння пасажирського рухомого складу значно перевищують темпи оновлення, які може запропонувати сама залізниця, виходячи з власної ініціативи та соціальної відповідальності перед пасажирами.

Регулярне невиконання статті 10 Закону України «Про залізничний транспорт» («…Будівництво і  реконструкція магістральних залізничних ліній,  об'єктів  мобілізаційного  призначення,   придбання   залізничного рухомого  складу  для  перевезень  пасажирів  у  поїздах  далекого слідування та місцевого сполучення  здійснюються  у  встановленому порядку  за  рахунок  коштів  Державного  бюджету  України в межах
лімітів державних капітальних вкладень»
) на сьогодні вже є критичною перешкодою для здійснення перевезень пасажирів у необхідній кількості та на високому якісному рівні.

На сьогоднішній день з 6887 пасажирських вагонів лише 2985 (43%) працюють у межах нормативного терміну експлуатації, 3644 (53%) працюють з продовженим терміном експлуатації та 258 (4%)  знаходяться за межами нормативного терміну експлуатації.

Щорічно 3944 пасажирських вагонів потребують проведення планових ремонтів. З них  2680 (68%) потребують деповського ремонту та 1264 (32%) – капітального ремонту. Вартість проведення планових ремонтів складає  1,5 млрд грн на рік.

Таким чином, Укрзалізниця вже у наступному році не зможе задовольнити потреби громадян у перевезеннях залізничним транспортом, адже дефіцит пасажирських вагонів складатиме у 2013 р. – 360 вагонів, 2014 р. – 580 вагонів, 2015 р. – 1465 вагонів, 2016 р. – 1869 вагонів та у 2017 р. – 2364 вагонів.

Темпи оновлення тягового рухомого складу через відсутність фінансування також є катастрофічними. Так за прогнозами спеціалістів без оновлення парку та з урахуванням списанням пасажирських електровозів з кожним роком буде спостерігатися дефіцит пасажирських локомотивів - електровозів. Так в 2012 році для забезпечення пасажирського сегменту не вистачає 34 електровоза, 2013 р. дефіцит вже становитиме 64 електровози, 2014 р. – 102 електровози,  у 2015 р. – 143 електровози, 2016 – 175 електровозів та у 2017 – 213 електровозів. Уже сьогодні з метою повного забезпеченням потреб  пасажирів у перевезеннях залізничники перевели 125 вантажних локомотивів на здійснення пасажирських перевезень. Таке рішення було прийнято у зв’язку з старінням парку пасажирських локомотивів та їх зростаючим дефіцитом.

Укрзалізниця вже подала на розгляд Міністерства інфраструктури проект плану капітальних інвестицій на 2013 рік, згідно з яким пропонується у 2013 році спрямувати з державного та місцевих бюджетів понад 2,7 млрд грн на оновлення пасажирського рухомого складу. Зокрема, пропонується спрямувати ці кошти на закупівлю 200 купейних вагонів, 41 вагону для перевезення інвалідів, 7 спеціальних службово-технічних вагонів. (Нагадаємо, за результатами проведених компанією AT Kearney досліджень ринку залізничних перевезень на оновлення пасажирського вагонного парку необхідно до 2015 року  8,2 млрд грн інвестицій, до 2020 – 14,2 млрд грн., на оновлення парку пасажирських локомотивів – 6,9 млрд грн, до 2020 року – 16,3 млрд грн).